Merida Big Nine 40 täidab võimukalt antud käsku

Väga populaarseks on saanud uue põlvkonna maasikujalgrattad, millel on suuremad, 29-tollised rattad, mis tagavad suurepärase läbivuse.

Selle asemel et teha lihtsalt suuremate ratastega sõiduvahend, alustas Merida täiesti puhtalt lehelt ning tulemuseks on uus Bige Nine 40 – „tehnoformeerunud, mitte hüdroformeerunud“, nagu ütlevad tootjad ise.

Endiste 26-tolliste rataste asemel on uue mudeli rattad 29 tolli. See teeb Merida Big Nine’ist väga võimsa sõiduriista, ent nõuab ka sõitjalt rohkem jõudu. Kõige paremini sobibki uus Merida Big Nine krossisõitjatele, sest sellel on kvaliteetne XT-taseme jõuülekanne ja suur, 180-milli­meetrine tagumine piduriketas. Kõva raam meeldib neile, kellel on sama kõvad lihased.

Kokkuvõtlikult võib Merida Big Nine 40 plussidena välja tuua jõuülekande ja sõidu liivasel teel. Probleemiks võib saada raami jäikus, ka ei sobi see eriti hästi linnas sõitmiseks.

Vaata lähemalt hindu ja saadavust meie e-poest või helista

BigNine

Jalgratta kevadine hooldus – nüüd on selleks õige aeg!

Kui sul jäi sügisel jalgratas uue hooaja tarvis korda seadmata, siis tasub praegu ette võtta kevadine hooldus. Võid selle kõik jätta meie hooleks, aga soovi korral saad mõned asjad ka ise ära teha.

Ratta pesemine

Hooldus algab sellest, et ratas tehakse puhtaks. Pesemiseks võib kasutada švammi ja sooja vett, millele on lisatud veidi nõudepesuvahendit või autošampooni. Kõige parem on pesta vahuga. Survepesu peaks vältima, sest vesi võib minna tihendite ja liigendite vahele.

Kõigepealt tee puhtaks raam, siis pidurid, veljed ja käigusüsteem. Pärast pesemist on vaja ratas puhta veega üle loputada. Kui ratas on puhas, siis tuleb see lapiga ära kuivatada.

Keti, hammasrataste ja käiguvahetaja puhastamine ning õlitamine

Enne, kui hakkad ketti õlitama, tuleb vana õli ning selle külge jäänud mustus eemaldada. Seda on hea teha näiteks hambaharja või pintsliga, aga piisab ka tavalisest lapist. Samamoodi puhasta ära käiguvahetaja hammasrattad.

Kui kett on puhastatud, siis tilguta iga ketilitri peale väike tilk õli, lase rattal vabakäiguga paar ringi tagurpidi käia ning pühi siis üleliigne õli maha. Käiguvahetaja hammasrattaid õlitada pole vaja.

Ligikaudu iga 1000 km järel tuleks kett ära vahetada.

Rehvide hooldus

Järgmiseks pumpa kummid täis. Rõhk rehvides peaks olema selline, nagu rehvil kirjas. Metsas sõitmiseks sobib madalam rõhk (3,5 baari) kui maanteel (7-9 baari). Edaspidi kontrolli kummide rõhku vähemalt korra nädalas.

Mis tööd tuleks jätta mehaaniku hooleks?

Meie lihthoolduse paketis on muuhulgas jooksude rihtimine ning lõtkude, pidurite ja käikude reguleerimine. Need on tööd, mis tuleks iseenda ja ratta ohutuse huvides jätta inimestele, kellel on olemas vajalikud tööriistad ja oskused.

Ka siis, kui oled ratast laitmatult hooldanud, peaksid sellele kord aastas laskma töökojas hoolduse teha.

IMG_6105

Millist varustust on rattasõiduks vaja?

Õige naudingu ning turvalise rattasõidu saad vaid koos õige varustusega. Hädavajalikud on istmikku turvavad püksid, kaitsekiiver ja polsterdatud pihkudega kindad. Pole mõtet kogu eelarvet ainult jalgrattale kulutada, sest siis tuleb stiilse jalgratta selga istuda teksastega või taluda sõidu ajal külma ja niiskena vastu selga liibuvat puuvillast särki. 10–15% eelarvest peaks jätma riietusele ning veidi ka mitmesugusele lisavarustusele, näiteks kottidele, remonditarvetele ja ohutuse tagamise vahenditele. Varustus peab eelkõige olema mugav.

Kaitsekiiver

Kaitsekiivri soovitame valida võimalikult mugava. Mida hinnalisem on kaitsekiiver, seda parema tuulutuse ja kergema kaaluga ta on. Kaitsekiivri kaal on oluline pika sõidu juures. Kergemat sorti kiivrid ei väsita kaelalihaseid nii palju kui odavamad ja raskemad kiivrid.

Kaitsekiivrite hinnad algavad umbes 20 eurost, täiskasvanute kiivrid 40 eurost.

Kaitseprillid

Kaitseprillid peavad sõitjal ees olema nii silma sattuvate putukate, tolmu kui ka silmi kuivatava tuule tõttu.

Putuka silmasattumine on eriti ohtlik, sest silma puhastav rattur ei pane tähele teel toimu­vat. Kauplused pakuvad ka vahetatavate klaasidega prille, millel üks komplekt on tavaliste, teine päikese eest kaitsvate klaasidega. Klaaside vahetamine on lihtne. Jalgratturiprille saab ühendada ka tavaprillidega.

Soodsamad prillid maksavad alla 20 euro, natuke korralikumad ning vahetatavate klaasidega prillide hind algab 30 eurost.

Kindad

Kindad on ratturile olulised kolmel põhjusel:

  1. kindad väldivad halvimat juhul, kui rattur peaks kukkuma; tõenäosus, et kukkuja käed ette sirutab, on suurem naisratturite puhul
  2. juhtrauda hoidvad käed saavad sõites põrutada, eriti kui tegemist on pinnatud või kruusase teega,ja peopesad muutuvad hellaks. Kinda siseküljel olev polster aitab põrutust ja vibratsiooni  leevendada
  3. kindad hoiavad sooja ning kaitsevad nahka päikesekiirte eest.

Kinnaste hinnad on väga erinevad, sõltudes materjalist ning tehnoloogiast. Hinnad algavad 15 eurost.

Sõidusärk

Võrreldes tavalise puuvillase särgiga laseb sõidusärk paremini õhku läbi, ei muutu märjaks ega kleepu higisena keha külge. Nii jääb väiksemaks ka oht külma saada ja haigestuda. Nn tuulekindla sõidusärgi esikülg ei lase õhku läbi, küll aga teeb seda tagakülg, võimaldades nii liigsel niiskusel lahkuda. Külmema ilmaga saab särgile lisaks panna selga jalgratturivesti või nn termojope.

Juhul kui eelistad nn T-särki, võiks selle juurde osta käised, mida kasutada jahedama ilma puhul. Käised saab temperatuuri tõustes kiiresti eemaldada ja kasvõi tasku pista.

Sõidusärgi alla võib osta ka alussärgi.

Korraliku sõidusärgi hind algab 50 eurost, käiste hind 20 eurost.

Püksid

Püksid on sadula ja jalanõude kõrval üks kolmest tähtsamast varustuse osast, kinnitavad ratta­­sõitjad. Eelkõige on pükste ülesanne tagada mugav ning kindel sadulas istumine, mille tarvis on pükstel eriline niiskust imav pehmendus. Jalgratturi pükste all pole aluspükse vaja kanda.

Lühikestele pükstele saab külmema ilma puhul lisada säärised, mis mahuvad samuti särgitaskusse.

Püksid on särgiga enam-vähem ühes hinnas, alates 50 eurost. Spetsiaalsed laste- ja naistepüksid on mõnevõrra soodsamad. Sääriste hinnad algavad 20 eurost.

Ratturikingad

Ratturikingad on jäigema tallaga kui tavajalanõud.

Sõltuvalt mudelist ja meterjalist  on jalanõud väga erineva hinnaga. Spetsiaalne sõiduking maksab 40-300 eurot,  sõidukingaks kohaldatav matkajalats aga umbes 100 eurot. Kõige rohkem ostetakse umbes 120-euroseid ratturikingi.

Kindlasti soovitame osta ka eritöötlusega sokid, mis kaitsevad nii märja kui külma eest. Sokid maksavad 5-15 eurot.

Pakume ka 15-eurose alghinnaga kingakatteid, mille ülesanne sarnaselt suusasaapakattega on sooja ja kuiva hoidmine. Tehnilisemad ning soojemad kingakatted maksavad keskmiselt 30 eurot.

Kiiruselugeja

Kiiruselugeja (rattakompuuter) on vajalik sõitjale, kes tahab saada oma sõidust ülevaadet. Spidomeetrite hinnad algavad 15 eurost ning sisaldvad lihtfunktsioone. Põhjalikumad mudelid, millel on funktsioone rohkem, maksavad alates 20 eurost, ning mõõdikud, mis võimaldavad ka südame tööga kursis olemist, maksavad üle 60 euro. Korraliku, ainult rattafunktsioone valdava kompuutri saab 20–50 euro eest.

Rattalukk

Rattaluku soetamisele tuleks mõelda, kui on soov ratast pikemat aega mitte kasutada või kui kasutad ratast poes, turul või tööl käimiseks.

Lukkude hinnad ja kvaliteet on väga erinevad. Vähem kui 10 euro eest võib saada soodsa luku, mis aga pole eriti turvaline. Turvalisemad  U-lukud ning mitmekihilised lukud maksavad enamasti alates 20 eurost. Samas ei anna ükski lukk 100% garantiid rattavarguse vastu.

Sadulakott

Sadulakott, mis kokku surutuna pihku ära mahub, on mõeldud eelkõige esmaste jalgratta­remondivahendite, kummiheeblite ja tagavarakummi jaoks. Need vahendid peaksid olema kaasas igal sõidul, nii väikesel lustiringil kodu lähedal kui pikemal matkal.

Veidi üle 6 euro maksvat sadulakotti on hõlbus kinnitada ja ka eemaldada.

Raamikott

Raamikott on veidi mahukam kui sadulakott, aga mõeldud siiski eelkõige remondivahendite paigutamiseks. Lisaks neile mahub raamikotti näiteks mobiiltelefon.

Üha populaarsemad on raamikotid, mis kinnituvad juhtrauakinnituse juurde ning on mõeldud nii mobiiltelefoni kui ka muude väikeste vidinate (võtmed, müslibatoon, raha jne) hoidmiseks.

Raamikottide hinnad algavad umbes 10 eurost.

Matkakott

Matkakott sobib pakiraamiga jalgratastele. Suure mahutavusega, ratta külgedele ulatuvat kotti on lihtne raamile kinnitada. Matkakotti mahuvad nii telk, magamiskott kui sööginõud.

Vastupidavast materjalist, 40-55 liitrit mahutava koti hind algab 45 eurost.

Seljakott

Seljakott erineb muudest kottidest õhku läbi laskvate paksendustega erilise seljaosa poolest. Kott on mõeldud eelkõige niisugusele rattale, kus puudub pakiraam. Seljakott on parajalt suur sõitja isiklike asjade, näiteks vahetusriiete mahutamiseks. Kotil on mitmeid taskuid, kuhu saab paigutada jalgrattapumba ning joogipudelid. Viimasel ajal kasutatakse selja­kotti ka jooginõuna, st koti sees paikneb umbes 2 liitrit jooki mahutav lisakott ning sellest tuleb voolik üle õla suu juurde, võimaldades juua kahe käega lenksust kinni hoides.

Joogipudel

Joogipudeli saab erilist hoidjat kasutades kinnitada raami külge. Saadaval on erinevate suurustega pudelid alates 0,5 liitrist. Mõnedel pudelitel on peal tolmukapsel, et pudeli “lutt” mustaks ei läheks. Saadaval on ka spetsiaalsed termopudelid, mis hoiavad jaheda ilmaga joogi soojana või kuuma ilmaga jahedana.

Kui suur ratas valida lapsele?

Laste- ja noorterattad erinevad üksteisest rataste suuruse poolest (12–24 tolli).
Rattasõiduga võiks algust teha 2-aastaselt, suuremad lasterattad sobivad veel 10–13-aastas­telegi. Käikudega mudel tasub osta lapsele, kes on vähemalt 5 aastat vana. Kõige sobivama mudeli valikul oskab müüja kindlasti nõu anda.

Kvaliteetse ning vastupidava sõiduriista lapsele saab alates 100 eurost.

Enamik rattatootjaid märgib ratastele raami suuruse tollides või sentimeetrites, mis annab asjast ülevaate. Ettevaatlik tasuks olla rõivatootjatelt üle võetud märgistusega (S, M, L, XL), mis ei anna selget infot. Olenevalt tüübist on raami mõõdud ning konstruktsioon väga erinevad ning targem oleks müüjaga konsulteerida.

Kasv Vanus Rehvi mõõt
70-98 2 – 4 12”
85-100 3 – 5 14”
95-110 3 – 6 16”
95-115 5 – 8 18”
110-128 5 – 8 20”
120-140 7 – 12 24”
130-150 8 – 13 26”

Kuidas valida õige ratas?

Ratast ostma minnes tuleks endale selgeks teha, millist sõiduriista vaja on, sest mudelite valik on lai ja hinnavahed suured.

Maastikuratas

Maastikuratas on levinuim rattatüüp, mis alguses oli mõeldud metsas ja mägedes liikumi­seks. See on laiemate rehvidega kui tänavaratas; laiad mustrilised rehvid teevad tehniliselt raskel rajal sõitmise oluliselt mugavamaks ja kindlamaks.

Maastikurattaid on hetkel saadaval 26″, 27,5″ ning 29″ jooksuga.

Maastikuratas sobib inimesele,

  • kes ei aja taga tippkiirust
  • armastab ka maastikul teha korralikku sõitu
  • osaleb rattamatkadel või maratonidel.

Maastikuratta hinnad algavad 300 eurost ning võivad ulatuda korraliku auto hinnani.

Linnaratas

Linnaratas on paremate veeremisomadustega kui maastikuratas ning mõeldud põhiliselt linnatänavatel liikumiseks. Samas ei jäta linnaratas sind hätta ka kõvema teekattega metsa­teel. Käike on tavaliselt 1–27.

Standardvarustuses on harilikult tuled, pakiraam, rattajalg, ketikaitse ning porilauad; mõned rattad on saadaval täisvarustuses.

Linnaratta hind sõltub materjalist ning mugavusklassist, alates 300 eurost ning küündides kuni paari tuhande euroni.

Hübriidratas

Hübriidratas leiab aastaga üha enam poolehoidjaid, sest on kõige universaalsem müügilolev ratas. Sellise sõiduriistaga võib sõita nii maanteel, metsas kui ka linnatänavatel. Eelisteks on kindlasti suurem ratta läbimõõt, mis võimaldab sirgematel teelõikudel arendada suuremat kiirust, ja väiksem veeretakistus võrreldes maastikurattaga.

Tavaliselt on hübriidrattal 21-27 käiku ning 28-tollised rattad. Rehvide laius on vähemalt 35 mm. Hübriidrattale on võimalik paigutada mitmesugust lisavarustust, mis muudab selle matka­vahendina asendamatuks.

Hinnad on sarnases vahemikus maastikuratastega, alates 300 eurost.

Maanteeratas

Maanteeratas on kõige spetsiifilisem rattatüüp ning mõeldud põhiliselt asfaldil sõitmiseks. Selle ratta eeliseks on kiirus ja kergus ning aerodünaamiline sõiduasend.

Tavaliselt on maanteeratas teistest kallim, kuid tehakse ka väga soodsaid variante, mis muidugi pole mõeldud võistlejale. Hinnad algavad 600 eurost ja küünivad üle 7000 euro.

Suurustabel

Enamik rattatootjaid märgib ratastele raami suuruse tollides või sentimeetrites, mis annab asjast ülevaate. Ettevaatlik tasuks olla rõivatootjatelt üle võetud märgistusega (S, M, L, XL), mis ei anna selget infot. Olenevalt tüübist on raami mõõdud ning konstruktsioon väga erinevad ning targem oleks müüjaga konsulteerida.

Raami suurus Teie kasv
XS 14,5″ 42 – 44 cm 130 – 150 cm
S 15″ – 16″ 46 – 48 cm 150 – 175 cm
M 17″ – 18″ 50 – 52 cm 165 – 180 cm
L 19″ – 20″ 54 – 55 cm 175 – 188 cm
XL 21″ – 22″ 58 cm 182 – 195 cm
XXL 23″ – 24″ 61 cm 190 – 205 cm